E-mail instellen in Windows 10 Mail
Dit is een stap voor stap handleiding voor het instellen van je e-mail in Windows 10 Heb je alleen de instellingen nodig? Dan kan je ook het artikel Instellen met IMAP raadplegen.
Belangrijk: IMAP mappen
Mail is vrij kieskeurig met betrekking tot de naam van de speciale mappen voor spam, verzonden items, concepten en de prullenbak. Het is daarom goed om via de webmail de volgende mapnamen te controleren en zo nodig aan te maken / passen. Doe dit voordat je Mail instelt.
Map aanmaken als deze afwezig is
- Open de webmail op https://mail.mijndomein.nl
- Klik rechtsboven op Instellingen
- Open het tabblad Mappen
- Maak hier 4 mappen aan: Drafts, Spam, Trash & Sent.
- Ga terug naar het tabblad Instellingen
- Klik op Speciale mappen
- Stel hier de mappen in die je zojuist hebt aangemaakt.
Map naam wijzigen
Als een van de namen aangepast moet worden, deselecteer dan eerst de map in het scherm Speciale mappen. Daarna kun je in het tabblad Mappen de naam van de map aanpassen, om deze vervolgens weer in te stellen als speciale map.
E-mail instellen in Windows 10 Mail
Heb je al een account toegevoegd dan is de werkwijze om een nieuw account toe te voegen iets anders, begin dan bij het kopje ‘E-mail account toevoegen naast een bestaand account‘ om een nieuw account toe te voegen.
Als je Windows 10 Mail voor de eerste keer opstart en je hebt nog geen account toegevoegd, volg dan de stappen direct hieronder.
E-mailadres toevoegen als 1ste account
1. Klik op knop ‘+ Account toevoegen’.
2. De stappen vanaf dit punt zijn gelijk aan het toevoegen van een e-mail account naast een bestaand account. Ga daarom hieronder verder bij stap 3.
E-mail account toevoegen naast een bestaand e-mail account
1. Klik op “Accounts’
2. Klik op “+ Account toevoegen”.
3. Klik op “Geavanceerde configuratie”. Mocht je deze optie niet direct zien dan dien je iets naar beneden te scrollen.
4. Klik op “Internet-e-mail”
5. Vul je volledige e-mailadres in (inclusief het deel achter @).
6. Vul het wachtwoord van je e-mailadres in.
7. In het veld “Accountnaam” kan je een herkenningsnaam invullen zoals bijvoorbeeld “Werk”.
8. Wat er in het veld “Berichten verzenden met deze naam” wordt ingevuld krijgen de ontvangers van je e-mails te zien als afzender.
9. Vul letterlijk “mail.mijndomein.nl” in.
10. Selecteer “IMAP4”.
11. Vul letterlijk “mail.mijndomein.nl” in.
12. Zorg dat de volgende opties zijn aangevinkt:
– Op de server voor uitgaande e-mail is authenticatie vereist
– Zelfde accountgegevens gebruiken voor verzenden van e-mail
– SSL vereisen voor inkomende e-mail
– SSL vereisen voor uitgaande e-mail
13. Klik op de knop “Aanmelden” om het account toe te voegen.
14. Klik op “Gereed” om het proces te voltooien.