De 8 basisprincipes van een logo ontwerp

Geschreven door:
Dennis is werkzaam bij Mull2media
Dennis

Breng je merk tot leven

  • Creëer herkenning van je merk of onderneming
  • Jouw huisstijldragers op maat gemaakt
  • Professionele grafische ontwerpen

Gratis en vrijblijvend

Een logo speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van een sterk imago van jouw organisatie, merk, product of dienst én het vergroten van de herkenbaarheid bij de (potentiële) doelgroep. Maar waar moet een goed logo aan voldoen? Ik heb de 8 basisprincipes voor je op een rij gezet. Kan je alvast nadenken over jouw (toekomstige) logo. En kom je er niet uit? Dan schakel je gewoon onze hulp in?!

Uit welke elementen bestaat een logo?

Een logo bestaat uit verschillende elementen, zoals een beeldmerk, woordmerk, lettertype, kleurenschema en andere visuele elementen. Samen met een consistente huisstijl vormt het logo de basis voor een herkenbare communicatie. Een goed logo ontwerp is, kortgezegd, uniek, eenvoudig, tijdloos en relevant. Bekijk hieronder de 8 basisprincipes voor een succesvol logo dat opvalt en blijft hangen!

8 Basisprincipes

  • 1

    Eenvoud
    Het logo moet eenvoudig te herkennen zijn. Het moet in staat zijn om in verschillende groottes en kleuren te worden weergegeven zonder aan herkenbaarheid te verliezen.

  • 2

    Uniek
    Het logo moet uniek zijn en zich onderscheiden van andere logo-ontwerpen. Het moet de persoonlijkheid en de waarden van jouw merk goed weerspiegelen.

  • 3

    Relevantie
    Het logo moet relevant zijn voor het merk en de branche waarin het actief is. Het moet de juiste boodschap overbrengen naar de (potentiële) doelgroep.

  • 4

    Tijdloosheid
    Het logo moet tijdloos zijn en niet onderhevig aan veranderde trends en modes. Het moet in staat zijn om jarenlang relevant te blijven, zonder dat het verouderd raakt.

  • 5

    Flexibiliteit
    Het logo moet flexibel zijn en in verschillende media gebruikt kunnen worden, van briefpapier tot digitale schermen. Maar ook in verschillende formaten en oriëntaties.

  • 6

    Kleurkeuze
    De kleurkeuze van het logo moet doordacht zijn en passen bij het merk. Kleur kan een emotie oproepen en een belangrijke rol spelen in de perceptie van het merk.

  • 7

    Lettertype
    Het lettertype moet passen bij de (huis)stijl van het logo en het merk. Het moet gemakkelijk leesbaar zijn, zowel in kleine als grote formaten.

  • 8

    Balans
    Het logo moet in balans zijn en een harmonieus geheel vormen. De verschillende elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn en een samenhangend geheel vormen.

Klaar om aan de slag te gaan met jouw logo?

Start je met ondernemen en wil je een nieuw logo laten ontwikkelen? Of is je organisatie toe aan een upgrade van het huidige logo? Weet dan dat wij graag samen met jou aan de slag gaan om een sterk en herkenbaar logo te bedenken én te creëren. Maak een vrijblijvende afspraak met onze specialisten om jouw ideeën en wensen te bespreken. Je bereikt ons per mail of bel naar 0314 – 36 15 16. Heb je vragen over de 8 basisprincipes van een goed logo ontwerp? Ook dan staan wij je graag te woord.

Meest populaire berichten

Volg Mull2media op social media