Wil je graag jouw (potentiële) klanten of bezoekers informeren? En jouw producten in de spotlight zetten? Dan is een brochure het perfecte middel om te laten zien wie je bent en wat je doet. Het is een krachtig communicatiemiddel dat je in kan zetten voor marketingdoeleinden, bijvoorbeeld tijdens evenementen of presentaties. Een effectieve brochure maken die de gewenste doelgroep aanspreekt, interesse wekt en informatie op een duidelijke manier presenteert? Die maak je niet zomaar, de inhoud is bepalend. Wat de basis is van de inhoud van jouw brochure, dat leg ik je graag uit in dit artikel.
Stel je doel vast
De eerste stap die je moet maken is het vaststellen van het doel. Welk doel wil je behalen met het uitbrengen van jouw brochure? Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van naamsbekendheid, het informeren van bezoekers, het verhogen van de verkoop, het werven van nieuwe leden of het promoten van een dienst.
Bepaal je boodschap
Vervolgens denk je na over wat je wil communiceren. Wat is de boodschap die je wil overbrengen? Wat zijn de kenmerken van het product of de dienst? Wat zijn de voordelen ervan? Waarom willen mensen het product of de dienst afnemen? Waarom moeten ze sponsoren of lid worden van de vereniging? Zomaar een paar vragen waarvan de antwoorden een belangrijke invloed hebben op de inhoud van jouw brochure.
Breng je doelgroep in kaart
Daarnaast is het belangrijk wie je doelgroep is. Wie zijn de mensen die de brochure lezen? Waarom zijn zij geïnteresseerd in de producten, diensten of vereniging? Wat is zijn demografische kenmerken? Zoals leeftijd, geslacht en opleidingsniveau? Welke interesses hebben de mensen in jouw doelgroep? Door deze vragen te beantwoorden, bepaal je welke informatie je wil gebruiken om je boodschap over te brengen.
Selecteer de juiste informatie
De volgende stap is het selecteren van de juiste informatie. Maak bijvoorbeeld een lijst van items die niet mogen ontbreken in de brochure. Hierbij kan je kiezen voor het verstrekken van algemene informatie over het bedrijf, kenmerken van het product of de dienst inclusief bijbehorende voordelen. Zorg dat de lijst helemaal compleet is, zodat de lezer na afloop alle info heeft die jij wil overbrengen.
Maak een indeling voor je brochure
Tot slot is het belangrijk om de indeling van de brochure vast te stellen. Hoe bied je de informatie aan? Maak in lange teksten gebruik van tussenkopjes. Welke pakkende tussenkopjes zijn dat dan? Voeg afbeeldingen toe, zorg dat je brochure opvalt en de juiste sfeer overbrengt. Illustraties of overzichtelijke tabellen kunnen ook een mooie toevoeging zijn. En het allerbelangrijkste, laat je huisstijl terugkomen. Dus gebruik de juiste kleuren, lettertypen en je logo. Zo weet je zeker dat jouw brochure herkent wordt en opvalt!
Tijd om op te vallen!
Kies ook voor een brochure om op te vallen! Onze grafische vormgevers denken met je mee, zodat jouw communicatiemiddel perfect aansluit bij jouw huisstijl. We adviseren niet alleen over de vormgeving en de techniek van jouw brochure, maar kunnen ook met je meedenken over de inhoud en het creëren daarvan. Wil je graag jouw ideeën en wensen bespreken? Laat het me weten per mail of bel naar 0314 – 36 15 16. Tot snel!