U of jij als aanspreekvorm in de tekst?
Wat is de juiste aanspreekvorm in je (web)tekst; ‘u’ of ‘jij’? Deze vraag krijgen wij vaak van bedrijven en ondernemers. Het is een lastige, fundamentele keuze. Hieronder proberen we antwoord te geven op dit vraagstuk.
Voor iedereen anders
Het is lastig om direct antwoord op de vraag te geven. Het is namelijk voor iedereen anders. Allereerst kijk je naar wat voor soort ondernemer of bedrijf je bent. Wat maken jouw klanten mee die bellen of langskomen?
Doelgroep staat centraal
Sommige doelgroepen vinden het prettiger om met ‘u’ aangesproken te worden, andere met ‘je’. Het is dus heel belangrijk om goed voor ogen te hebben wie je doelgroep is. Dan pas kun je je lezer aanspreken. Je praat als het ware met je doelgroep die vol potentiële klanten zit.
Verschil in ‘jij’ en ‘u’
Zelf gebruiken we in de meeste gevallen ‘je’, omdat dit persoonlijker en informeler is. ‘Jij’ en ‘je’ klinkt vertrouwd. ‘U’ staat voor respect, zakelijkheid en beleefdheid. U geeft ook gemakkelijk een verwijdering, afstand aan.
Hoe kies je?
Als je weet hoe je je klant aanspreekt als je met hem of haar spreekt. Aan de telefoon of tijdens een gesprek. De aanspreekvorm hierbij is op het internet niet veel anders. Schrijf dus wat je denkt! Toch nog vragen? Laat je eens door ons informeren.