Hoe bepaal je de juiste kleur, vorm en stijl van je logo?

Geschreven door:
Dennis is werkzaam bij Mull2media
Dennis

Breng je merk tot leven

  • Creëer herkenning van je merk of onderneming
  • Jouw huisstijldragers op maat gemaakt
  • Professionele grafische ontwerpen

Gratis en vrijblijvend

Een logo is één van de belangrijkste aspecten van de visuele identiteit van jouw bedrijf. Het is een van de eerste elementen die mensen zien wanneer ze met jouw merk in contact komen. Een logo moet een blijvende indruk achterlaten. Heel belangrijk dus om ervoor te zorgen dat jouw logo de juiste kleur, vorm en stijl heeft om de gewenste boodschap over te brengen. Een succesvol logo combineert deze verschillende elementen op een doordachte en effectieve manier. Daar vertel ik je graag meer over.

Kleur

De kleurencombinatie geel/blauw doet je denken aan Ikea, terwijl rood/wit herkenning oproept met merken als Coca Cola, Levi’s of jouw favoriete voetbalclub uit 010. Kleur wekt een bepaalde associatie op en er zijn emoties aan gekoppeld. Zo heeft iedere kleur een andere betekenis. Rood wordt vaak geassocieerd met passie en opwinding, terwijl blauw meer staat voor betrouwbaarheid en kalmte. Ik ga je niet lastig vallen met een hele kleuren theorie, maar weet dat het belangrijk is om een kleurenpalet te kiezen dat past bij de boodschap en waarden van jouw bedrijf.

Voordat je begint met het kiezen van kleuren, moet je dus begrijpen wat jouw merk vertegenwoordigd. Welke waarden wil je overbrengen? Wat voor gevoel moet jouw merk oproepen? Door deze vragen te beantwoorden kom je stapje voor stapje dichter bij jouw merkkleuren. Kijk ook eens naar je concurrenten, hoe kan je je onderscheiden met behulp van kleur?

Vorm

De vorm van jouw logo kan de herkenbaarheid van jouw merk vergroten. Kies voor een vorm die past bij de boodschap en waarden van jouw merk. Wil je gaan voor een zachte en lieve uitstraling? Kies dan voor ronde vormen. Mag het wel wat directer dan zijn hoekige vormen misschien een beter idee. Een simpele en duidelijke vorm kan vertrouwen en betrouwbaarheid uitstralen, terwijl een creatieve en gedurfde vorm juist laat zien dat jouw merk innovatief en vooruitstrevend is.

Er zijn verschillende vormen waar je uit kan kiezen. Denk aan een rechthoekige vorm, maar ook aan vierkant, rond, ovaal, driehoekig of juist heel abstract. Ik raad je aan om niet te veel verschillende vormen te combineren, dat geldt trouwens ook voor kleuren. Houd het liever simpel en herkenbaar dan druk en chaotisch.

Stijl

Tot slot is het kiezen van de stijl van jouw logo een onmisbaar onderdeel in het ontwerpproces. Nu vraag je je misschien af waar je aan moet denken bij een stijl? Nou wat dacht je van minimalistisch, klassiek, modern of vintage. Dit is helemaal afhankelijk van de uitstraling die je voor je merk wil creëren. En denk ook eens na over de volgende vormen:

  • Een lettermerk/ monogram, je logo bestaat uit afkortingen of initialen
  • Een woordmerk, je logo bevat een volledige naam
  • Een beeldmerk, je logo bestaat uit een herkenbaar symbool, icoon of grafisch element
  • Een embleem, dit logo heeft vaak een traditionele en formele uitstraling waarin het beeld- en woordmerk worden gecombineerd
  • Een abstract logo, dit logo bevat abstracte vormen, lijnen, kleuren en patronen en biedt ruimte voor creatieve expressie
  • Een combinatiemerk, dit logo is een combinatie van bovenstaande en biedt de flexibiliteit om zowel samen als afzonderlijk gebruikt te worden, afhankelijk van de context.

Kies een stijl die past bij jouw merk. Laat kleuren, vormen en stijl blenden tot een geheel. Een goede stijl zorgt voor een professioneel uiterlijk van jouw logo, zorgt voor herkenbaarheid en zichtbaarheid.

Aan de slag met een nieuw logo?

We snappen heel goed dat je door al die mogelijkheden de bomen door het bos niet meer ziet. Geen zorgen! Wij helpen je graag in dit proces. Het gaat tenslotte om een belangrijk onderdeel van jouw onderneming, dat moet staan als een huis. Dus daar nemen we de tijd voor. Deel alvast jouw ideeën per mail of telefoon en plan een afspraak in. Dan kunnen we aan de slag om er samen wat moois van te maken!

Meest populaire berichten

Volg Mull2media op social media