Waarom je vanaf nu wel de meta-omschrijving gaat invullen

Geschreven door:
Rick is werkzaam bij Mull2media
Rick

Breng je merk tot leven

  • Creëer herkenning van je merk of onderneming
  • Jouw huisstijldragers op maat gemaakt
  • Professionele grafische ontwerpen

Gratis en vrijblijvend

Reclame kent vele verschillende vormen. Volgens Quest kregen we in 2015 per dag al zo’n 247 tot 3.000 advertenties onder onze neus geschoven. Je leest het goed: per dag! Dit komt neer op 11 miljoen reclames in een gemiddeld leven. Het zou ons niets verbazen als dit aantal alleen maar toe blijft nemen. En tóch blijven we met zijn allen reclame maken, waarbij het vele bedrijven lukt om tussen dit bos aan advertenties gezien te worden. Hoe doen zij dat? Uiteraard spelen huisstijl en positionering hierin een grote rol. Maar ook essentieel is het optimaliseren van je online content, zoals het invullen van een meta-omschrijving. In dit artikel vertellen we je hier graag over.

Jouw vindbaarheid in Google

Tegenwoordig is enorm veel communicatie online te vinden. Ben je op zoek naar een nieuw paar schoenen? Dan is de kans groot dat je je via een zoekmachine oriënteert. Welke schoenen zijn er, en waar kun je deze halen? Vervolgens bestel je de schoenen of kies je ervoor om toch langs de winkel te gaan. Voor veel mensen is dit het nieuwe shoppen. Meer dan ooit is het dus belangrijk om online op te vallen, en boven je concurrenten uit te komen in Google. Ook wanneer je andere producten of juist diensten aanbiedt.

Bij het optimaliseren van content, doelen we in dit geval op het juist invullen van de meta-omschrijving op een webpagina. Deze invulling heeft veel invloed op jouw vindbaarheid in bijvoorbeeld Google. Maar ook de manier waarop tekst en beeld op jouw webpagina worden geplaatst, beïnvloedt jouw positie in de zoekresultaten.

De basis van seo-optimalisatie

Voordat je aan de meta-omschrijving begint, is het belangrijk om een aantal zaken op orde te hebben. Doe hierbij eerst een zoekwoordenanalyse. Er zijn verschillende tools om erachter te komen met welke zoekwoorden mensen naar jouw product of dienst zoeken. Door te weten welke dit zijn, kun je deze woorden handig in de tekst verwerken.

Zorg daarnaast in eerste instantie vooral dat de tekst goed leesbaar is, en de juiste informatie bevat voor jouw doelgroep. Ook belangrijk is dat het beeld hierop aansluit. Uiteindelijk wil je dat jouw pagina dat is wat jouw doelgroep zoekt. Wanneer deze puur gebaseerd is op zoekwoorden, zullen bezoekers al snel afhaken vanwege de minder fijne leesbaarheid. En dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling!

Jouw meta-omschrijving invullen

Is je tekst helemaal geoptimaliseerd én goed leesbaar? Dan komt de meta-omschrijving aan bod. Deze omschrijving krijgen mensen te zien wanneer jouw pagina in de zoekresultaten verschijnt. Het is dus essentieel om deze goed in te vullen! Hoewel het plaatsen van zoekwoorden in dit stukje tekst niet zoveel invloed heeft als de zoekwoorden in de tekst op jouw pagina, is het zeker van belang om goed over de invulling van de meta-omschrijving na te denken. Dit is namelijk dé plek om mensen te overtuigen om jouw website te bezoeken! Zorg dus voor een activerende tekst, waarbij je rekening houdt met de volgende zaken:

  1. Maak de tekst niet te lang. Wanneer je dit wel doet, kapt Google deze namelijk af. Zonde, zeker als je je best hebt gedaan om een mooie tekst neer te zetten! De optimale lengte verschilt nog regelmatig, maar houd je tekst in elk geval korter dan 155 tekens. Voor de titel geldt een maximum van 70 tekens.
  2. Activeer. Vertel wat mensen op je pagina kunnen vinden, en waarom mensen echt op jouw link moeten klikken. Zo weet iedereen waarom dit het resultaat is waar zij naar zoeken. Maar blijf wel realistisch: beloof niets wat mensen niet op jouw pagina zullen vinden.
  3. Gebruik jouw gekozen zoekterm. Zo kunnen zoekers sneller scannen of het zoekresultaat voor hen relevant is.
  4. Ook jouw URL is belangrijk. Zo is de URL van deze pagina: www.mull2media.nl/meta-omschrijving-invullen. Lekker kort en duidelijk dus, en zoals je in het beeld bovenaan deze pagina ziet wordt dit pad niet snel afgekort. Als de de URL langer was geweest (bijvoorbeeld: www.mull2media/waarom-je-vanaf-nu-wel-de-meta-omschrijving-gaat-invullen), hadden veel mensen hier overheen gelezen.

Hulp bij het invullen van jouw meta-omschrijving?

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Of gewoon geen zin of tijd om de meta-omschrijvingen op jouw website in te vullen of te optimaliseren? Snappen wij hoor. Daarom staan wij graag voor jou klaar om dit voor je op te pakken!

Onze specialisten weten precies hoe ze een rakende meta-omschrijving neer kunnen zetten, waarmee ook jij bij de vindbare groep in jouw branche zult horen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor persoonlijk advies of directe hulp bij het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw pagina’s.

Meta-omschrijving - Mull2media

Meest populaire berichten

Volg Mull2media op social media