Op zoek naar jouw unieke geluid? Vind jouw tone of voice
Om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep is het belangrijk om een eigen tone of voice te hebben. Een consistente spreekstijl. Maar wat bedoelen we daarmee? En hoe zorg je voor een tone of voice die jouw bedrijf stevig neerzet en herkenning oproept bij je doelgroep? In dit artikel laat ik je kennismaken met de definitie van tone of voice en maak jij 4 belangrijke keuzes die leiden tot de basis van jouw unieke geluid.
Wat is een tone of voice?
De tone of voice is een belangrijk onderdeel in jouw communicatie. Het is de stem en de toon waarmee je communiceert. De manier waarop jouw organisatie de doelgroep aanspreekt. Doe je het goed, dan is jouw tone of voice in alle communicatie-uitingen hetzelfde. Op je website, social media kanalen, in je nieuwsbrieven en zelfs op een 404-pagina. Consistentie is key! Je zorgt voor herkenbaarheid en bouwt aan je imago.
Bepaal jouw tone of voice in vier stappen
De tone of voice is meer dan de woorden die we kiezen. Het is een manier waarop jij je persoonlijkheid laat zien. Hoe je jouw tone of voice bepaalt is afhankelijk van wat je wil uitstralen naar buiten. Het is belangrijk om eerst je merkidentiteit helder te hebben, zodat je weet waar je voor staat en wat je waarden zijn. Pas dan kan je hieronder een goede keuze maken. Door te kiezen tussen twee schrijfstijlen krijg je een richting en leg je de basis voor jouw tone of voice.
Formeel of informeel?
Formeel taalgebruik heeft een meer zakelijk of plechtig karakter. Vaak met lange en ingewikkelde zinnen. Informeel daarentegen kenmerkt zich door een eenvoudig en ongedwongen taalgebruik. Er is geen goed of fout. Zorg dat je jouw teksten zo schrijft dat lezers het direct begrijpen. Dat maakt jouw boodschap vele malen krachtiger en overtuigender.
Nog een vraag om goed over na te denken: spreek je jouw doelgroep aan met ‘je’ of ‘u’?
Grappig of serieus?
Hoe benader je het onderwerp waar je over schrijft? Wil je heel serieus overkomen? Of past het bij jouw merk om het wat luchtiger te bekijken en tussendoor een grapje te maken? Maar pas op… Ben je te jolig, dan kan het zijn dat klanten jouw merk niet meer serieus nemen. Vind hierin de juiste balans.
Enthousiast of feitelijk?
Ben je enthousiast over het onderwerp, je product of dienst? Dan mag je dat best laten blijken. Kies voor een levendige aanpak en voeg waar nodig bijvoeglijke naamwoorden toe. Past dit niet bij jouw organisatie? Ga dan voor een meer objectieve en feitelijke schrijfstijl.
Respectvol of gevat?
De laatste stap. Benader je het onderwerp op een respectvolle manier? Vaak wat serieuzer. Of mag het wel een beetje gevat en bijdehand zijn? Laten we zeggen dat je dan zelfverzekerd communiceert.
Je weet nu wat een tone of voice is. Met de vier gemaakte keuzes heb jij de basis voor jouw eigen unieke mix. Weet dat geen enkele keuze goed of fout is, zolang het past bij jouw organisatie. Het laatste advies wat ik daar aan toe wil voegen is: Wees consequent. Wees authentiek. Wees uniek! Laat je eigen stem horen!
Moeite met het vinden van jouw unieke tone of voice? Ik help je jouw toon te vinden. Neem contact met me op via 0314 – 36 15 16.